Nachrichten aus Aserbaidschan

De morele risico’s als we op de plek van onze pijn blijven staan ​​- Nieuws | Laatste nieuws | Laatste nieuws

Hoe vaak ben ik de afgelopen weken in tranen uitgebarsten? Hoeveel minuten heb ik in puin doorgebracht? De ruïnes van het menselijk leven, de ruïnes van vaste ideeën, de ruïnes van hoop. Ik houd mijn inbox in de gaten en zie hoe mensen overgeven, schreeuwen en standpunten uiten. Sommige hiervan lijken logisch, andere lijken eng. Maar zelfs als ik het met hen eens ben, verandert de emotie van de woorden niet. Want ik ben er nog niet. Ik huil nog steeds tussen de ruïnes.

Ik moet denken aan een verhaal uit de Talmoed. Tijdens de discussie over de juiste gebedsvoorwaarden wordt ons verteld over Rabbi Yosei ben Chalafta. Jeruzalem bezocht Als het tijd is voor het middaggebed. Dus hij gaat het verwoeste huis binnen. Dit was de eeuw na de Romeinse verovering van Jeruzalem. De verwoesting was het aanschouwen waard.

Rabbi Yosei begint te bidden, maar realiseert zich dat hij in de gaten wordt gehouden. Dit is de profeet Elia die de wacht houdt. Aan het einde van het gebed scheldt de profeet de verlatene uit omdat hij in verlatenheid bidt. Elia zegt dat hij onderweg moet bidden. Rabbi Yosei legt uit dat hij bang is dat reizigers inbreken en zich niet kan concentreren. Maar İlyas zegt dat hij het toch moet doen.

Waarvan? Waarom bid je niet op de rustige plek van de wildernis? De Talmoed legt uit dat daar gevaren schuilen. Demonen kunnen je aanvallen. Er bestaat een risico op prostitutie of immoreel gedrag. En er bestaat een duidelijke angst dat de fysieke structuur op je instort.

De Talmoed stelt bijvoorbeeld zorgen over fysieke risico’s. Maar ik denk dat de wijzen zich evenzeer zorgen zouden maken over de morele risico’s als we blijven waar onze pijn is. Ze zijn bang dat we nog meer schade aanrichten, dat we ons trauma fetisjeren, of dat we er volledig door verstrikt raken en niet meer kunnen ontsnappen. Blijf dus in beweging, lijkt de profeet te zeggen. Moge uw gebedspraktijk versnellen. Stuur indien nodig een korte versie van uw gebed mee, zodat het sneller gedaan kan worden. Blijf niet alleen in de herinnering aan de vernietiging.

“De vernietiging van de Tempel van Jeruzalem”, Francesco Hayez, 1867 (bron: Wikimedia Commons)

Het verdriet over de omvang van de val van Jeruzalem vereist uiteindelijk een container die dit zowel eert als bevat. Dit schip is eindelijk verschenen Het vasten van Tisha B’Av, wanneer zij als gemeente samenkomen om te rouwen. We halen het boek “Klaagliederen” uit de kast en we huilen en zingen eruit. Het is een raamwerk dat onze eeuwenoude pijnen zowel uitdrukt als bevat. Hoe lang duurde het voordat onze voorouders het punt bereikten waarop dit lijden onder controle kon worden gebracht?

Uitdagingen (bijv.

Een paar weken geleden woonde ik een evenement bij van de AIDS-organisatie die ik in de jaren negentig leidde. Er zijn veertig jaar verstreken sinds de aanvang ervan, en de HIV-epidemie is niet langer een meedogenloze vernietigingshamer. Ik liep de balzaal binnen en zag de gezichten van mensen die ik ooit kende, en ik stelde me de gezichten voor van mensen die nu allang verdwenen waren. Ik keerde onmiddellijk terug naar de ruïnes. Ik luisterde naar de toespraken, at wat hapjes, maar ik kon mijn verdriet niet onderdrukken. İlyas had me kunnen zeggen dat ik moest vertrekken, maar ik wilde niet weglopen. Het verdriet brak mijn hart, maar het was ook lief. Het voelen van de afwezigheid van oude vrienden en collega’s betekende het voelen van hun aanwezigheid; Mijn pijn was een ander genot van liefde.

Advertentie

Ook de Talmoed heeft gemengde gevoelens over deze trieste plek. Elia scheldt rabbijn Yosei ben Chalafta uit omdat hij in de wildernis heeft gebeden, maar hij is feitelijk ongedeerd. Dus hoewel dit verhaal een berisping is, is het duidelijk geen waarschuwend verhaal. En bovendien erkent de Talmoed dat bidden in de woestijn iets lieflijks is.

Nadat hij heeft geschakeld, vraagt ​​Elia aan de rabbijn: ‘Wat hoorde je terwijl je aan het bidden was?’ Rabbi Yosei zegt dat hij een vleermuisstruik hoorde, een hemelse stem en tjilpen als een duif. Elia buigt verder, en de rabbijn vertelt hem dat de hemelse stem zei: ‘Wee mijn kinderen, want vanwege hun zonden heb ik mijn huis verwoest en hen in ballingschap gestuurd.’

Elia vertelt Rabbi Yosei opgewonden dat zo’n stem deze woorden elke dag, drie keer per dag, roept. Maar de waarheid was dat Rabbi Yosei alleen hier, op de kapotte plek van het verwoeste gebouw, Gods eigen roep kon horen. In zijn verwoesting voelde hij een goddelijk gezelschap dat hij nergens anders kon vinden. Zoals Psalm 34 zegt: “God is nabij de gebrokenen van hart.” Misschien is de aantrekkingskracht van troosteloosheid dat we in onze diepste droefheid het duidelijkst de tsaar hasjechina horen, het goddelijke verdriet dat koert als een duif.

Dus als we in puin liggen, waar diepe scheuren zitten, mogen we niet vergeten eruit te komen. Blijf ook. Omdat wij en God samen huilen.





Nachrichten aus Aserbaidschan

Ähnliche Artikel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"